KAN-puljen har også i år fundet nogle fantastiske projekter i det nordjyske. Heriblandt koncertprojektet Pachamama (tidligere kendt som “Grænseløs”). I løbet af 2019 planlægger bandet, som består af musikere fra hele verden bosat i Nordjylland, at spille otte koncerter i Nordjylland samt besøge otte asylcentre og tale om folkemusik og rekruttere nye medlemmer til 2020 sæsonen. I løbet af sæsonen vil de også indspille en live koncert samt optage en dokumentar om projektet.
Flere af de planlagte koncerter er nu offentliggjort med dato og venues – den første koncert finder sted 11. april på Kulturhuset i Arden, skarpt forfulgt af koncerter i Frederikshavn og Aalborg. Flere datoer følger – for at få opdateringer på koncerterne, som de bliver programsat, kan man følge Pachamama på Facebook.
Den foreløbige turkalender:
Kulturhuset i Arden 11. april
Pachamama at Maskinhuset Frederikshavn 9. maj
På Huset i Hasserisgade (Aalborg) Pachamama/Grænseløs 16. maj
Pachamamas idétager Kenneth Dahl Knudsen skriver om konceptet: “Musik er universelt. Det er et sprog, som vi alle kan tale, forstå og nikke genkendende til. Alle kan mødes omkring musikken, og musikere kan kommunikere med toner, selv når de ikke kan forstå hinandens sprog.
Hvert land har sin egen musikkultur. Sine egne instrumenter, melodier og rytmer. I Syrien har de arabisk folkemusik der trækker tråde langt lang tilbage i tiden. I vest Afrika har de Yoruba musikken som er gennemsyret af rytme og guddommelig tilbedelse. Tager man til Japan hersker et tonesprog man ikke har andre steder. Instrumenter som er helt unikke, det samme har de i Indien. I Marokko hersker Gnawa musikken, og længere vestpå i Sydamerika har salsa, merengue og tango sat deres præg på kulturen.
Alt sammen musik der beriger og forener. Men hvad sker der når man bliver taget væk fra musikken? Hvad sker der når krig og naturkatastrofer, familiære forhold eller levevilkår, tvinger en til at flytte? Som musiker har man helliget sig én profession. Det er man nødt til for at kunne leve af det. Men når man ender i et land, langt væk fra sin tradition, så er man nederst i fødekæden. Så er man en nybegynder, og at arbejde sig op er måske ikke længere muligt. Hvordan skal en Oud- spiller fra Palæstina pludselig kunne spille Jazzmusik i Danmark? Hvordan skal en Ney-fløjtenist nogensinde kunne positionere sig selv på det danske marked?
Jeg vil rigtig gerne skabe en plads til disse mennesker. En platform hvor vi kan mødes og lade musikken tale. Vi skal være stolte af vores traditioner og ikke lade dem være en hindring. Jeg vil skabe et orkester som favner hele verden.
