Hvordan sætter vi ord på dødelighed?

Ester Haslund-Gjerrild og Caroline Zacman sætter her ord på, hvordan det har været at arbejde med temaet "døden" og forsøge med åbne koncertformater at starte samtalen og åbne sproget for dødelighed.

Projektet er støttet af Sund med Kultur - lille pulje.

Koncert I Thingbæk Kalkminer Foto Josephine Vadgaard

Idéen

Efter et praktikophold på et hospice, har jeg de seneste år været særligt optaget af døden som emne. Jeg oplever at vi i vores samfund er fattige på ord, når det gælder om at tale om døden. Mennesker der får døden ind på livet, kan opleve at en stor del af deres netværk trækker sig, og at de mister venskaber midt i deres store sorg. Jeg tror, at vi som medmennesker kan være bedre til at være der for hinanden i eksistentielle livskriser. Men ofte handler det om at vi ikke ved hvordan vi skal forholde os til det sårbare, skrøbelige og måske puster det også til vores egen dødsangst. Derfor er det min overbevisning at det er vigtigt for os alle at forholde os til livets skrøbelighed og dødelighed. Med udgangspunkt i min egen længsel efter at finde ord til at beskrive og forholde mig til døden, har jeg skrevet en samling af sange, der forsøger at rumme emnet i et hverdagssprog.

 

I 2022 fik jeg første gang støtte fra Sund med Kulturpuljen til at spille en række koncerter for sorggrupper og aktivitetsgrupper hos Kræftens Bekæmpelse Aalborg samt i organisationen Skyggebørn. Koncerterne blev fremført i en duet-form sammen med musiker Caroline Zalcman, der spillede barytonsaxofon. Efter koncerterne var der flere deltagere, der delte fortællinger om pårørende og venner som havde svært ved at være der med deres syge, og jeg forstod at tanker om døden ikke kun vedrører de døende.

Fra det nære til det åbne rum

Derfor arbejdede jeg videre med koncertformatet og har, i samarbejde med to musikere og en visuel kunstner, justeret på formatet, så det passer ind i det åbne koncertrum. Til dette projekt fik vi vores anden støtte fra Sund med Kulturpuljen. I foråret 2023 har vi afholdt tre koncerter på tre offentligt tilgængelige spillesteder: Vor frelser kirke, HUSET i Hasserisgade og Thingbæk Kalkminer.

 

Formålet med koncerterne var at indbyde publikum til at gå ind i et eksistentiel, intimt rum, hvor vi gennem musikken og teksternes skrøbelighed, poesi og stilhed forsøgte at rumme det der er svært at rumme i fællesskab, og hvor der er plads til at være i tanker om døden. Teksterne i sangene var det essentielle fokuspunkt for koncertoplevelsen. Teksterne blev understøttet af et skrøbeligt, enkelt og musikalsk udtryk og en billedside, som blev fremført live af Alberte Spork (visual artist), der lavede skyggebilleder på en overhead. Jeg bad publikum om ikke at klappe mellem numrene, da jeg havde erfaret at stilheden gjorde rummet mere intimt.

Hvordan gik det?

Under de tre koncerter oplevede vi lytternes fulde tilstedeværelse i det skrøbelige, eksistentielle rum. Det var som om der opstod en konsensus fra publikum om at kunne dykke ned i emnet. Vi kunne se at flere blev meget berørte, hvilket der var plads til i koncertrummet.

 

Efter koncerterne udtrykte flere deltagere, at de havde været lidt skeptiske inden koncerten, da de jo vidste at det var et tungt emne at tage op, men at de opdagede at koncerterne rummede meget skønhed, som gjorde det nemmere at forholde sig til emnet. Der var mange der efter koncerterne udtrykte, at det satte gang i mange tanker og følelser.

 

Se og hør mere i videoen til højre.

koncert i thingbaek kalkminer - foto Josephine Vadgaard

Til den første koncert, var vi ret nervøse for publikums respons, da vi havde en følelse af at skulle ´bære´ rummet. Efter denne koncert ændrede vi lidt på vores indstilling og tog det hele meget mere afslappet, som var det en helt almindelig koncert. Som kunstnere oplevede vi at dette åbne koncertformat gjorde, at vi virkelig kunne gå ind i det kunstneriske udtryk og forstørre det skrøbelige og det smukke, uden at bekymre os for meget om hvordan publikum oplevede det. Vi oplevede desuden at vi kunne gå mere ind i humoren og glæden, som også er til stede i sangene.

 

Jeg tror, at jeg som sangskriver og vi som performere tager det med os fra projektet, at vi ikke skal være så bange for at træde ind i svære emner i det åbne performancerum, og at vi kan stole mere på at musikken kan bære det, og at den kan gøre det smukt.

 

Medvirkende:

Sangskriver: Ester Haslund-Gjerrild

Barytonsaxofon: Caroline Zacman

El guitar: Emil k.Christensen

Visuals: Alberte Spork

 

Billeder: Josephine Vangaard

Se også

musikken møder skyggebørn

Forud for projektet med intimkoncerterne, arbejdede Ester Haslund-Gjerrild og co. med en hel anden og nær målgruppe, med sorgen helt tæt på kroppen. Hør om hendes erfaringer her.

2 koncert i thingbaek kalkminer - foto Josephine Vadgaard