Stamdata
-
Museum for Papirkunst
-
Blinde og svagtseende
-
Billedkunst; udstilling og formidling
-
Hune, Jammerbugt
-
IBOS
Dansk Blindesamfund
Danske Origamiforbund
XL-Print
KB Sprøjtelakering
Mount Agency
Kurator Tina Midtgaard
Projektet
Projektets formål
Gruppeudstillingen, Hands on Origami, anvender – som første danske kulturinstitution – navigationssystemet, Navilens, samt føleskinner, braille og signalfarver til formidling for blinde og svagtseende individer. Udstillingen opsamler og videregiver derfor en specialiseret viden og erfaring inden for et uprøvet felt til gavn for både kulturliv og blindesamfund.
Projektet har søgt at inkludere en ofte overset målgruppe indenfor kulturproduktion. De har ikke bare kunnet opleve kunst på egen hånd, men også folde og deltage på lige fod med museets øvrige gæster. Det skaber en følelse af bemestring.
Hovedaktivitet
Projektet hovedmålsætning var at skabe en udstilling, hvor tilgængelighed for blinde var indtænkt i samtlige dele af udstillingsdesignet. Det blev i høj grad opnået i udstillingen, hvor vi implementerede Navilens, braille, føleskinner og signalfarver. Udstillingen er blevet velbesøgt af medlemmer ved Danske Blindesamfund samt Instituttet for Blinde og Svagtsynede.
En anden målsætning var, at børn og unge ville fordybe sig i foldekunstens forunderlige univers, hvilket også er opnået, da over 1.000 børn og unge har besøgt udstillingen indtil nu. I januar havde museet samtlige 7. klasser fra Jammerbugt Kommune på besøg. Her prøvede eleverne kræfter med origami og lærte om geometri ved udstillingens Origametria-station.
Projektets resultater og erfaringer
Vi har gjort os den erfaring, at blinde og synshæmmede sjældent anvender braille, men navigationssystemer som Navilens. En sådan app skal derfor indtænkes i udstillinger, hvis man ønsker at inkludere synshandicappede individer i sit udstillingsdesign. Dette er dog bekosteligt for mindre institutioner, da en sådan app har et årligt gebyr på mellem 20.000-50.000 DKK. Vi har også erfaret, at føleskinner er uundværligt ifm. formidling til synshandicappede. Disse er dog også en bekostelig udgift. Derfor ville udstillingsbudgetterne ved kulturinstitutioner i høj grad forøges, hvis blindeformidling skal gøres til vanlig praksis i kulturproduktion.
Vi har også gjort os den erfaring, at selvom et udstillingsdesign, der inkluderer synshandicappede individer, ikke ekskludere individer med optimale synsevner, er det svært at få sidstnævnte til at anvende sådanne systemer, da de handler efter, hvad de er vant til: At kunne læse sig frem ved almindelig skiltning. Efter vi gjorde os den erfaring har vi måttet inkludere almindelig skiltning udover navigationssystemet.