Livsbilleder

Kunstbygningen Vrå - Engelundsamlingen

Stamdata

  • Kunstbygningen Vrå - Engelundsamlingen

  • Nordjyske unge

     

    • Den støttede fase (piloten) har haft direkte berøring med 16 unge BGK elever
    • Det samlede projekt har arbejdet med en række workshops på tværs af Nordjylland, med aktiv deltagelse fra 400 unge.
    • Forventet indirekte berøring med omkring 3000 nordjyder.
  • Billed- og perfomancekunst

  • Kunstbygningen i Vrå, Hjørring og Billedkunstnerisk Grundkursus, Aalborg

     

    Det samlede projekt har haft aktivitet i

    • Brønderslev
    • Støvring
    • Aars
    • Frederikshavn
  • PixlArt

Projektet

Projektets formål

Projektet arbejder med en bred gruppe af nordjyske unge i mødet mellem kunst og trivsel. Kulturkanten har støttet pilotfasen af projektet, det samlede projekt kan du læse om i folderen linket til, ved siden af videopræsentationen nederst på siden.

 

Ud fra tesen om, at specialrettede workshops kan skabe en "præstationsfri zone", har de unge været med til at formulere og skabe LIVSBILLEDER der reflekterer over egen agens, hverdag og de fællesskaber man indgår i.

 

Hovedaktivitet

I pilotfasen blev der afholdt en række workshops med unge fra det Billedkunstneriske Grund Kursus i Aalborg, hvor workshop format blev afprøvet og testet - og tilpasset til projektets andre samarbejder.

 

Resultat herfra var, at tilgangen blev skærpet i forhold til det udvidede projekt LIVSBILLEDER. Hver af de kunstnere som afholdt workshops har desuden bidraget med hver deres fortolkning af den metode der blev lagt op til, og samtidig har de ca. 16 studerende oplevet og produceret materiale på hver deres måde undervejs

Projektets resultater og erfaringer

Det har været vigtigt for projektet at være eksperimenterende i forhold til tilgangen til de unge - de trivselsfremmende forløb med unge har krævet tilpassede kunstneriske forløb. 

 

Andre erfaringer er, at den todelte projektledelse (mellem Kunstbygningen Vrå og PixlArt) med kunstneriske facilitatorer har givet den fleksibilitet der også er behov for i sådan et miljø. Der har været stor fokus på de enkelte styrker, som har været grundlæggende for at kunne spille hinanden gode.

 

Der er undervejs sket en kompetenceudvikling både hos projektledere og de
kunstnere der har været en del af projektet. I stedet for (som normalt) primært at arbejde ud fra egne metoder og kunstværker, har kunstnere her befundet sig i en mere service-orienteret og faciliterende rolle. Der har i mindre grad været fokus på undervisning i kunstteknikker og i meget høj grad været fokus på at støtte den enkelte deltager i sin egen rejse mod en fortælling om det personlige, og dermed en tydeliggørelse af individets egen orientering socialt og i det omgivende samfund.