Stamdata
-
Sangkraft Hjørring
-
Spædbørnsfamilier og sundhedsplejersker.
-
Sang
-
Afprøvning af projektet i Hjørring, workshops afholdt for sundhedsplejerske fra hele regionen, og bogen er omdelt i Hjørring, Frederikshavn, Læsø, Jammerbugt, Brønderslev, Thisted, Morsø, Aalborg og Vesthimmerland kommuner.
-
Sangens Hus, Herning
Sundhedsplejen, Hjørring Kommune
Hjørring Musiske Skole
Illustrator Karoline Darhlig Hughes
Sangpædagog og artist Signe Højmark Thaarup
Projektet
Projektets formål
Projektets formål har været et udarbejde og udbrede materiale til sundhedsplejerske med fokus på, at give spædbørnsfamilier viden om, at sang er en kraftfuld måde at forbinde sig med sit barn på, og at sang og musik påvirke børns udvikling i en positiv retning; at understøtte god og sikker tilknytning mellem forældre og barn samt tidlig førsproglig udvikling, ved hjælp af en kunstnerisk trivselsindsats.
Hovedaktivitet
Hovedaktiviteterne i projektet har været udvikling af materialet i samarbejde med sangpædagog Signe Højmark Thaarup, og afvikle workshops for sundhedsplejerske, hvor de har dykket ned i forskning omkring hvordan sang skaber tilknytning og stimulerer barnets hjerneudvikling.
Der er trykt 5000 eksemplarer af sangbogen, som er uddelt i 9 ud af 11 kommuner i regionen, og der er indgået samarbejder med og åbnet døre til bl.a. Sangens Hus i Herning,
Projektets resultater
Der er blevet skrevet flere sange om små hverdagsting, på eksisterende børnemelodier. Disse er blevet til sangbogen, og er en nem måde for forældre at tilgå sang på, og bryde med forståelsen, at man "kun kan synge" hvis man kan ramme tonerne og huske ordene.
For sundhedsplejerskerne, har været særligt positivt at få viden om sang som metode, og et faktisk redskab i hænderne, der nemt kan formidles og som er nemt at arbejde med. I bogen finder man også små beskrivelser af sangens positive effekter, instruktionsvideoer og anden inspiration. Mange sundhedsplejersker oplever også, at forældre i en udsat position, fx til efterfødselsreaktioner, både kan klare opgaven med at synge for sit barn, men også selv oplever et løft i humøret, når opgaven klares.
Når forældrene fortæller om deres oplevelser, peger det på, at sangbogen har bidraget til at de både har turdet at gå i gang med at synge for deres barn samt en oplevet stærkere tilknytning. Oplevelsen af at barnet er fokuseret på en når der synges er stærk og positiv.