PRES

Wilma Walther + Teater Nordkraft

scenekunst - foto wilma walther
scenekunst - foto wilma walther

Stamdata

  • Wilma Walther-Hansen  

  • Unge på ungdomsuddannelserne eller 10. klasser, fordelt over flere uddannelsesinstitutioner.  
    Deltagere: 25 unge medvirkede i forestillingen Pres og 500 elever på ungdomsuddannelser er en del af workshoppen. Yderligere mødte 150 publikummer op til forestillingen. 

  • Teater

  • Projektet har haft udbredelse til Aalborg, Hjørring, Brønderslev, Vesthimmerland og Rebild  

  • Teater Nordkraft  
    Headspace 
    UngAalborg/Teaterblokken

Projektet

Projektets formål

Projektet ønskede at belyse ungdommens oplevelse af at befinde sig i præstationssamfundet og den stigende grad af mentale udfordringer som stress, angst og depression gennem borgerforestillingen PRES.  

 

Hovedaktiviteter 

Borgerforestillingen Pres fremvist af unge fra  
Der er lavet 20 workshops fordelt på 7 gymnasieklasser, 9 FGU-klasser, 3 10. klasse og 1 specialklasse 

 

 

Projektets resultater

Oplevelsen af workshoppen i klasserne var meget forskellige; det varierede hvor engagerede og interesserede de unge var, og det var tydeligt afhængigt af det følgeskab som kontaktlæreren gav projektet – jo mere følgeskab, jo større engagement hos eleverne. Eleverne blev inviteret til at deltage i den scenekunstneriske proces med at skrive manuskript og udvikle forestillingen på Teater Nordkraft. En del hoppede fra til sidst i processen, grundet netop pres fra andre faktorer som eksaminer, men i samarbejde med teaterelever fra TGK Aalborg og UngAalborg dramaafdeling kom forestillingen på benene. Forestillingen betragtes som en stor succes.   

 

Erfaring fra projektets proces 

Projektets anser det som bestemt værende muligt at gentage processen omkring forestillingen med andre temaer, der taler ind i børn og unges interesser og udfordringer. At inddrage børn og unge i iscenesættelsen af forestillingen og lade dem komme til orde, betragtes også for at kunne store udviklingspotentialer, og det tænkes også at kunne have en helende effekt på de deltagende. Alt dette er dog forudsat et kendskab til dramapædagogiske processer og scenekunstneriske virkemidler, og ikke mindst evnen til at sætte sig fagligt ind i det pågældende tema. Allerede eksisterende og god kontakt til et etableret teater anses også som værende af betydelig karakter.  

scenekunst - foto wilma walther